ساخت یک نانوقاتل از دارچین/چینی‌ها در خاک ماه «آب» کشف کردند



دنیای علم و فناوری روز چهارشنبه ۳ مرداد شاهد رخدادهای جالبی بود که این خبر به اختصار به آنها پرداخته است.

به گزارش ایسنا، علم و فناوری ایران و جهان امروز با اخبار گوناگونی همراه بود. اکنون در این گزارش به مرور خلاصه این اخبار می‌پردازیم.

دانشمندان اسپانیایی از دارچین یک نانوقاتل ساختند

گروهی از دانشمندان اسپانیایی با استفاده از مولفه کلیدی اسانس دارچین، یک نانوقاتل را برای از بین بردن عوامل بیماری‌زا ابداع کرده‌اند. نانوقاتل ساخته‌شده توسط این گروه پژوهشی، کارآیی قابل توجهی را در برابر چندین پاتوژن خطرناک از جمله «اشریشیا کلی»(Escherichia coli)، «استافیلوکوک اورئوس»(Staphylococcus aureus) و «کاندیدا آلبیکانس»(Candida albicans) نشان داده است. این پاتوژن‌ها مسئول طیف گسترده‌ای از عفونت‌ها هستند؛ از بیماری‌های ناشی از غذا و آلودگی فاضلاب گرفته تا عفونت‌های بیمارستانی جدی. توانایی از بین بردن این عوامل بیماری‌زا می‌تواند تحولی را در کنترل عفونت در شرایط گوناگون از جمله امکانات مراقبت‌های بهداشتی، پردازش مواد غذایی و مدیریت محیط زیست ایجاد کند.

داروی ایرانی سکته مغزی و قلبی در مسیر صادرات قرار گرفت

داروی آلتلایز یک داروی انحلال کننده لخته خود است که تاکنون دانش فنی آن در اختیار امریکا بود و اکنون یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان بعد از تولید آن و تامین بازار داخل، با افزایش ظرفیت تولید به دنبال صادرات است. هادی حضرتی، مدیر تضمین کیفیت دپارتمان بیوتکنولوژی این شرکت دانش بنیان در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه این شرکت در دو بخش داروهای شیمیایی و بیوتکنولوژی فعالیت دارد، گفت: اولین محصول داروی بیوتکنولوژی این شرکت، داروی«آلتپلاز» یا «آلتلایز» (Alteplase) به عنوان اولین داروی بایو سیمولار تولید شده در دنیا و دومین تولیدکننده آن بعد از کشور آلمان در دنیا است. این دارو یک فعال‌کننده پلاسمینوژن از نوع بافت انسانی نوترکیب است که پلاسمینوژن را مستقیماً به پلاسمین فعال تبدیل می‌کند و منجر به انحلال لخته فیبرین می‌شود.

مغز ما زمان را بیشتر شبیه شمارنده می‌بیند تا ساعت

دانشمندان درک مغز از گذر زمان را مطالعه کرده‌اند و دریافته‌اند که مغز ما زمان را بیشتر شبیه به یک شمارنده می‌بیند تا اینکه آن را به شکل ساعت درک کند. تجزیه و تحلیل جدید از الگوهای فعالیت مغز نشان می‌دهد که مغز ما چگونه زمان را ردیابی می‌کند و برخی بینش‌های جالب از آن به دست آمده است.

ایلان ماسک می‌گوید قدرتمندترین هوش مصنوعی را امسال عرضه می‌کند

ایلان ماسک می‌گوید، شرکت ایکس ای آی مدل‌ هوش مصنوعی «گراک ۳» را که قدرتمندترین نسخه هوش مصنوعی تا به امروز خواهد بود تا پایان سال جاری میلادی عرضه خواهد کرد. ماسک در مصاحبه با «جردن پیترسون»(Jordan Peterson) روانشناس، نویسنده و مدرس مشهور کانادایی تایید کرد که جدیدترین نسخه از مدل هوش مصنوعی شرکت «ایکس‌ای‌آی»(xAI) با نام «گراک ۲»(Grok ۲) ماه آینده عرضه خواهد شد. همچنین، ماسک گفت که تاریخ عرضه گراک ۳ تا پایان سال ۲۰۲۴ خواهد بود.

ساخت ماهواره‌های سنجشی «راد ۱ و ۲ » در دستور کار سازمان فضایی/ایران در انتظار ۸ پرتاب فضایی

رئیس سازمان فضایی ایران از ایجاد آزمایشگاه یک تُن خبر داد و گفت: ساخت ماهواره‌های راداری سنجشی راد ۱ و راد ۲ در دستور کار این سازمان قرار گرفته است. دکتر حسن سالاریه در نشست خبری امروز با اشاره به اقدامات دولت سیزدهم در حوزه فضایی گفت: برگزاری و احیای شورای عالی فضایی یکی از این اقدامات است. این شورا بالاترین مرجع سیاستگذاری صنعت فضایی کشور به شمار می رود و اولین جلسه آن در آذرماه سال ۱۴۰۰ برگزار شد، در سال گذشته نیز دومین جلسه و در خرداد سال جاری سومین جلسه این شورا برگزار شد.

چینی‌ها در خاک ماه «آب» کشف کردند

دانشمندان چینی می‌گویند موفق به کشف یک ماده معدنی در خاک کره ماه شده‌اند که ۴۱ درصد جرم آن را آب تشکیل می‌دهد. دانشمندان مؤسسه فیزیک آکادمی علوم چین(CAS) که این پژوهش را انجام داده‌اند، می‌گویند این کریستال(بلور) معدنی ناشناس به نام «کانی ناشناخته قمری »(ULM-۱) نام‌گذاری شده و سرشار از مولکول‌های آب و آمونیاک است.

فتوشاپ هم به هوش مصنوعی مجهز شد

برنامه مشهور فتوشاپ شرکت ادوبی اکنون می‌تواند با بهره‌گیری از هوش مصنوعی و دریافت ورودی‌های متنی تصاویر مورد نظر کاربران را مانند ابزارهای هوش مصنوعی دال-ای یا میدجرنی تولید کند. همانند مدل‌های زبان بزرگی(LLM) مانند دال-ای(Dall-E) و میدجرنی(Midjourney) اکنون می‌توان از فتوشاپ نیز برای ایجاد یک تصویر با نوشتن یک متن و توضیحات در ابزار هوش مصنوعی به‌روز شده فتوشاپ استفاده کرد.

فرار جنگل‌های برزیل از گرما!

تحقیقات جدید نشان می‌دهد درختان حساس به گرما تحت عنوان یک استراتژی بقا در برابر گرمایش جهانی به ارتفاعات سردتر و بالاتر حرکت می‌کنند. بر اساس مطالعه جدیدی که در این ماه منتشر شد، گونه‌هایی از درخت‌های حساس به گرما در برزیل در تلاش برای فرار از اثرات تشدیدشونده تغییرات آب و هوایی به ارتفاعات بالاتر مهاجرت می‌کنند. این پدیده نشان دهنده واکنش تطبیقی ‌به افزایش دما است و تاثیرات آب و هوا بر اکوسیستم‌های منطقه را پیچیده می‌کند.

جشنواره رسانه‌ای صنایع نفت و گاز برگزار می‌شود

فراخوان جشنواره رسانه‌ای پارک علم و فناوری خلیج فارس استان بوشهر با تمرکز بر نقش پارک‌های علم و فناوری و مراکز تولید علم و دانش در توسعه صنایع نفت، گاز، پتروشیمی و نقش نمایشگاه‌ها در جهش تولید، توسعه واحدهای فناور و دانش بنیان و مردمی‌سازی اقتصاد اعلام شد.

چرخش سریع ستاره‌های مرده می‌تواند اسرار ماده تاریک را فاش کند

دانشمندان قصد دارند از «ساعت» ستاره‌های مرده برای روشن کردن اسرارآمیزترین عناصر جهان یعنی انرژی تاریک استفاده کنند. این زمان‌سنج‌ها در واقع تپ‌اخترها یا ستاره‌های نوترونی هستند که به سرعت در حال چرخش هستند و زمانی که ستارگانی با جرم حداقل هشت برابر خورشید می‌میرند، این ستاره‌ها متولد می‌شوند.

مصرف الکل علائم اختلال دوقطبی را تشدید می‌کند

پژوهش جدید «دانشگاه میشیگان» نشان می‌دهد که افزایش مصرف الکل در افراد مبتلا به اختلال دوقطبی می‌تواند علائم بیماری آنها را به مرور زمان تشدید کند. یک باور اشتباه وجود دارد مبنی بر اینکه نوشیدن الکل می‌تواند به عنوان نوعی خوددرمانی عمل کند تا علائم اختلال دوقطبی، شیدایی، افسردگی، اضطراب، اختلالات خواب و موارد دیگر را کاهش دهد اما یک پژوهش جدید نشان می‌دهد که تعامل بسیار پیچیده‌تری بین این دو برقرار است.

انتهای پیام



Source link