دانلود فیلم 4K در چند ثانیه/ مردی که از غزه به مریخ رسید



سرویس علم و فناوری ایسنا امروز میزبان اخبار گوناگونی بوده است که از جمله آنها می‌توان به دانلود پر سرعت فیلم‌های 4K، سرطان‌زایی امواج تلفن همراه، مردی که از غزه به مریخ رسید، کسب رتبه نهم تیم ایران در المپیاد جهانی کامپیوتر، از بین بردن چین و چروک و لک صورت با روده ماهی و ثبت جهانی گنبد نمکی کمربند چین‌خورده زاگرس اشاره کرد. در اینجا به گزیده‌ای از اخبار سرویس علم و فناوری نگاهی خواهیم انداخت.

به گزارش ایسنا، موارد ذکر شده تنها چند مورد از اخبار قابل توجه امروز سرویس علم و فناوری هستند که در ادامه نگاهی به خلاصه‌ای از گزیده‌ای از آنها خواهیم انداخت. برای مطالعه نسخه کامل هر خبر کافی است بر روی تیتر آبی رنگ آن کلیک کنید.

ابداع تراشه‌ای برای دانلود فیلم‌های 4K در چند ثانیه

آینده‌ای را تصور کنید که در آن ارتباطات اینترنتی نه تنها برق‌آسا هستند، بلکه به طور قابل توجهی حتی در فضاهای شلوغ قابل اعتماد هستند. این چشم انداز به لطف تحقیقات جدید در زمینه فناوری‌های ارتباطی در طیف تراهرتز به سرعت در حال نزدیک شدن به واقعیت است.

مردی که از غزه به مریخ رسید

لؤی البسیونی(Loay Elbasyouni) فردی اهل غزه در فلسطین است که با تلاش‌های وصف ناشدنی خود توانسته به ناسا برسد و یکی از سازندگان نخستین بالگرد فرازمینی تاریخ باشد. با ما همراه باشید تا سفر او را از غزه به ناسا مرور کنیم.

آیا امواج تلفن همراه سرطان مغز می‌آورد؟

یک مطالعه جدید درباره اینکه آیا امواج تلفن همراه موجب سرطان مغز می‌شود به پاسخ‌های قطعی رسیده است.

رتبه نهم تیم ایران در المپیاد جهانی کامپیوتر

تیم دانش آموزی ایران در سی و ششمین دوره المپیاد جهانی کامپیوتر با کسب یک نشان طلا، ۲ نشان نقره و یک نشان برنز موفق به کسب رتبه نهم تیمی شد.

از بین بردن چین و چروک و لک صورت با روده ماهی!

یک مطالعه جدید نشان داده است که درون بدن دو گونه‌ ماهی دریایی ترکیباتی وجود دارد که با چین و چروک و لکه‌های ناشی از پیری مبارزه می‌کند و ممکن است به زودی محصولات مراقبت از پوست ضد پیری حاوی روده ماهی باشد.

کشف تغییرات مرموز اسپرم‌ها متاثر از ویروس HPV

دانشمندان دریافتند ویروس پاپیلومای انسانی(HPV) با تغییرات آزاردهنده‌ای در اسپرم انسان مرتبط است.

گنبد نمکی کمربند چین‌خورده زاگرس ثبت جهانی شد

سومین میراث زمین‌‏شناختی ایران در دومین دوره گزینش ۱۰۰ سایت برتر جهانی اتحادیه بین‌المللی علوم زمین (IUGS) در بوسان کره‌جنوبی، ثبت جهانی شد.

هواپیمای فضایی مخفی چین پس از ۲۶۸ روز عملیات بازگشت

«شن‌لانگ»(Shenlong) هواپیمای فضایی مخفی چین پس از ۲۶۸ روز عملیات در مدار زمین به زمین بازگشته است. این فضاپیما روز ۱۴ دسامبر ۲۰۲۳ از فضاپیمای جیوکوان(Jiuquan) با موشک لانگ مارچ ۲اف(Long March 2F) به فضا پرتاب شده بود.

کپسول «استارلاینر» بدون فضانوردانش به خانه رسید

«استارلاینر» سرانجام پس از گذشت بیش از سه ماه از پرتابش که قرار بود یک ماموریت برنامه‌ریزی شده ۱۰ روزه باشد، به خانه بازگشت اما فضانوردانش را به خانه نیاورد.

نقاط ضعف و قوت تیم ایران در المپیاد جهانی نجوم ۲۰۲۴/شرط حفظ جایگاه اول کشور در رقابت جهانی اخترفیزیک

سرپرست تیم المپیاد دانش‌آموزی نجوم و اخترفیزیک با بیان اینکه تیم ایران برای سومین بار است که رتبه اول را در المپیاد جهانی نجوم کسب کرده است، گفت: اگر استمرار آموزش‌ها و برنامه‌ریزی‌ها نباشد، نباید متوقع حفظ این جایگاه برای دانش‌آموزان ایران در المپیادهای جهانی باشیم.

افزایش طول عمر پیل‌های سوختی با کمک یک آلیاژ نانویی

پژوهشگران کره‌ای کاتالیست جدیدی ساختند که می‌تواند در پیل‌های سوختی استفاده شده و طول عمر آنها در وسایل نقلیه را افزایش دهد. این کاتالیست نانویی موجب کاهش هزینه تولید خودروهای مجهز به پیل سوختی می‌شود.

فراخوان شرکت در نشست بین‌المللی دانشمندان جوان بریکس

ستاد توسعه فناوری‌های اتصال‌پذیری و ارتباطات معاونت علمی، فناوری‌ و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری از نخبگان جوان ایرانی فعال در حوزه‌های ارتباطات و فناوری اطلاعات دعوت کرده تا در فرآیند گزینش نمایندگان ایرانی نهمین دوره نشست بین‌المللی دانشمندان جوان بریکس شرکت کنند.

انتهای پیام



Source link