اپليكيشن حمل بار راه نجات كاميون دارهاست

اعتراض سراسري كاميون دارها كه اين روزها به موضوعي داغ تبديل شده است، يك زنگ خطر براي سيستمي سنتي است كه با دلال پروري و ايجاد مناسبات غيررسمي مالي باعث شكل گيري يك نارضايتي عميق در رانندگان كاميون شده است. احتمالا بسياري از مردم نمي دانند كه سيستم حمل و نقل جاده اي مستقيما با سبد كالا و هزينه هاي جاري ماهيانه آنها در ارتباط است. حدود ١٤ درصد از قيمت هر كالايي در ايران مربوط به هزينه حمل و نقل آن كالاست در حالي كه در كشورهاي غربي حمل و نقل تنها ٦درصد از قيمت يك كالا را شامل مي شود. جالب است بدانيد كه ٥٠درصد از هزينه حمل يك بار مربوط به شركت هاي باربري، دلال ها و هزينه سوخت دو سر رفت و برگشت است. كافيست سري به پايانه هاي حمل و نقل جاده اي بزنيد تا متوجه سيستم ناكارآمد و به شدت قديمي نظام حمل و نقل كاميوني كشور شويد. اما در يك سال اخير استارت آپ هايي براي رفع اين مشكلات شكل گرفته اند، اوبار و ترابرنت نمونه هاي موفقي از اين استارت آپ ها هستند كه اتفاقا در اين مدت دچار مشكلات بسياري هم شده اند. تهديد از سوي شركت هاي حمل بار، خشونت از سوي دلال هاي مستقر در پايانه ها و مشكلات متعدد ديگري كه همگي زاييده سيستم سنتي فعلي است. درست همان چيزي كه رانندگان كاميون با آن مشكل دارند! كرايه هاي اندك رانندگان به معناي واقعي اندك نيستند بلكه سهم راننده از هزينه اي كه توسط صاحبان بار پرداخت مي شود ناچيز است. دلال ها در اين ميان بي جهت از اين سيستم ناكارآمد سود مي برند و حاضر هم نيستند از اين بازار پرسود كناره بگيرند. اما راه چاره چيست؟ در يك كلام شفافيت! شفافيت براي رانندگان كاميون و صاحبان كالا. شفافيت در قيمت و سهم راننده و شفافيت در مسير طي شده و وضعيت بار براي صاحبان كالا و اين شفافيت بدون قوت گرفتن سيستم هاي آنلاين امكان پذير نيست. شايد لازم باشد در اين روزها كه اين اعتصاب ها به بحران تبديل شده است با مزايايي كه تكنولوژي مي تواند براي اين مشكل ارايه كند، آشنا شويم. آسودگي رانندگان و يافتن بار توسط يك اپليكيشن روي گوشي موبايل شان در اين سيستم به بهتر شدن كيفيت زندگي رانندگان موثر است. با استفاده از اين اپليكيشن ها ديگر خبري از ساعت ها انتظار و درگيري براي پيدا كردن بار وجود ندارد، بر اساس موقعيت راننده و نوع كاميون، بار مناسب به او پيشنهاد مي شود. رانندگان كاميون ديگر درگير سيستم دلالي پايانه ها نخواهند بود و مستقيم با صاحب بار در ارتباط خواهند بود، اين سيستم ارتباط مستقيم با صاحبان بار اين مزيت را دارد كه كرايه بيشتري به راننده مي رسد، البته در كنار اين مزايا بايد به يافتن بار در دوسر مبدا و مقصد براي كاميون هم اشاره كرد. در حال حاضر نيمي از هزينه هاي حمل بار صرف مصرف سوخت يك سر خالي كاميون ها مي شود. در اين سيستم كاميون ها به بهره وري رسيده و مي توانند علاوه بر افزايش درآمد كاراتر عمل كنند. در حال حاضر به دليل عدم بهره وري ما ١،٥ ميليارد دلار در سال به دليل اين تردد يك سر خالي در ايران ضرر مي كنيم و تصور كنيد اين رقم با بهينه سازي به اين صنعت تزريق شود. در حال حاضر ٤٧١ هزار راننده كاميون در ايران مشغول به فعاليت هستند ولي تنها ١٠ درصد از آنها به سيستم حمل و نقل آنلاين پيوسته اند شايد آگاهي نسبت به سيستم هاي آنلاين به آنها كمك كند تا بتوانند مشكلات خود را حل كنند و علاوه بر افزايش درآمد، زندگي راحت تري داشته باشند.

روزنامه اعتماد، شماره 4097 به تاريخ 5/3/97، صفحه 11 (اقتصاد)